تبلیغات
اهل بیت علیهم السلام - مشروعیت ازدواج موقت در کتب جماعت عمریه 1
تاریخ : چهارشنبه 11 بهمن 1391 | 06:10 ب.ظ | نویسنده : رضا یزدی

بسم اللهّ  الرّحمن الرّحیم

الحمدللهّ  ربِّ العالمین و صلَّ اللّه  علی محمَّد و آله الطاهرین

 

متعه چیست؟

مساله متعه یا ازدواج موقت ، از جمله مسائلی است که اختلاف بین شیعه و عمریه در مورد آن بسیار شدید بوده و جماعت عمری از آن به عنوان حربه‌ای بر ضد شیعه استفاده می کنند .

اتفاق شیعه و عمریه در تعریف متعه و ازدواج دانستن آن :

در ابتدا باید به این نكته اشاره كرد كه همگی علمای مذاهب در این نکته اتفاق دارند که "متعه ازدواجی است که در آن مرد و زن مدت زمانی را برای عقد معین می‌کنند و پس از گذشتن مدت ، خود به خود محرمیت از بین رفته و احتیاجی به طلاق ندارد ".

قال أبو عمر (بن عبد البر) لم یختلف العلماء من السلف والخلف أنّ المتعة نكاح إلى أجل لا میراث فیه ، والفرقة تقع عند انقضاء الأجل من غیر طلاق. وقال ابن عطیة : وكانت المتعة أن یتزوج الرجل المرأة بشاهدین وإذن الولی إلى أجل مسمّى ، وعلى أن لا میراث بینهما ، ویعطیها ما اتفقا علیه ، فإذا انقضت المدة فلیس له علیها سبیل ویستبرئ رحمها : لان الولد لا حق فیه بلا شك ، فإن لم تحمل حلت لغیره

 

تفسیر قرطبی  ج5 ص132

 

ابو عمر (بن عبد البر) گفته است که هیچ یک از علمای سلف و گذشته در این اختلاف نداشته اند که متعه ، ازدواجی است که در آن ارث نیست و جدایی در آن با گذشتن مدت و بدون طلاق صورت می گیرد . و ابن عطیه گفته است : متعه این است که شخص با زن ازدواج کند و دو شاهد و اذن ولی داشته باشد و تاریخ (برای انتهای عقد) معین کند . و چنین است که ارثی در بین آن دو نباشد و اینکه هر مقداری را که بر آن موافقت نمودند ، (به عنوان مهر زن ) به وی بدهد . پس وقتی که مدت زمان گذشت دیگر مرد راهی بر این زن نخواهد داشت ( دیگر همسر او نیست ) و زن باید عده نگه دارد . زیرا فرزند در متعه به پدر ملحق می‌شود . پس اگر این زن عده باردار نمی‌شد (عده نداشت) برای دیگران حلال می شود ( می توانند با وی ازدواج کنند)

 

تفسیر طبری ج5 ص 12 سوره نساء  ذیل آیه 24  نیز همین مطلب را می گوید .

اتفاق شیعه و عمریه در اینکه متعه در صدر اسلام مدتی جایز بوده است :

همچنین در اینکه متعه مدت زمانی در ایام حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مشروع بوده است هیچ شکی نیست :

 

و لا شك أنه كان مشروعا فی ابتداء الإسلام

 

هیچ شكی در این نیست که متعه در ابتدای اسلام جایز بوده است . 

 

تفسیر ابن كثیر ج1 ص475

 

پس ادعای حلیت اضطراری آن مانند حلیت گوشت مرده و خون در حال اضطرار نیز معنی ندارد . زیرا ضرورت ، در هر زمانی حکم حرمت را در هر موضوعی که باشد - بر می‌دارد و مختص به زمان رسول خدا نیست .

  اختلاف بین شیعه و عمریه در مورد متعه در چیست؟

اما اختلاف اصلی در این است که آیا برای این حکم در زمان خود رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسخی وارد شده است یا اینکه حکم به حرمت متعه بعد از وفات ایشان و توسط دیگران وضع شده است ؟

مشهور بین جماعت عمری نظر اول و اجماع شیعه بر نظر دوم است .




طبقه بندی: عمر بن خطاب، بطلان احكام جماعت عمریه، پاسخ به شبهات مخالفین،
برچسب ها: مشروعت ازدواج موقت، كتب جماعت عمریه، حلیت متعه، متعه، ازدواج موقت، عمر بن خطاب، دو متعه، متعه چیست ؟،

  • تهران
  • عطسه
  • ضایعات