تبلیغات
اهل بیت علیهم السلام - نظرات افلاطونِ الهی درباره زنان و کودکان اشتراک جنسی !
تاریخ : پنجشنبه 16 خرداد 1392 | 01:10 ب.ظ | نویسنده : رضا یزدی

بسم اللهّ  الرّحمن الرّحیم

الحمدللهّ  ربِّ العالمین و صلَّ اللّه  علی محمَّد و آله الطاهرین

 

بارها و بارها از اهل فلسفه و عرفان شنیده‌ایم و دیده‌ایم که افلاطون را با لقب “الهی” نام می‌برند.حال نگاهی بیفکنیم به گوشه‌ای از نظرات این مردِ خدا !

 

افلاطون در کتاب پنجم جمهوری نظر خودش را دربارهٔ زنان و کودکان بیان می‌کند :

- زنان مانند مردان هستند. هیچ شغل اجتماعی نیست که خاص یک جنس خاص باشد. تمام حرفه‌هایی که بر روی مردان گشوده‌است، حتی جنگ، بر روی زنان نیز گشوده است.

- زنان پاسدار باید متعلق به همهٔ مردان پاسدار باشند و هیچ یک از آنان نباید با مردی تنها زندگی کند!

- کودکان نیز باید در میان آنان مشترک باشند !

- پدران نباید فرزندان خود را از دیگر کودکان تمیز دهند و کودکان نیز نباید پدران خود را بشناسند !

- پس هر کس با هر کس نمی‌تواند در آمیزد، بلکه باید زنان پاسدار با مردان پاسدار و زنان طبقات دیگر با مردان همان طبقه ازدواج کنند !!

- امّا باید طوری ترتیب داده شود که فقط زنان پاسدار بچه‌دار شوند تا نژاد مردم اصلاح شود ! …

- و وقتی کودک به دنیا آمد او را از پدر و مادر جدا می‌کنند و نیازی نیست که آنان همدیگر را بشناسند !

- پرستاران کودکان را نگهداری می‌کنند و مادران به کودکان شیر می‌دهند بدون اینکه بچهٔ خود را بشناسند !

- مردان از سن سی تا پنجاه و پنج و زنان از بیست تا چهل سالگی می‌توانند بچه دار شوند !

- هر دوره‌ای که بچه‌ها به دنیا می‌آیند، بچهٔ همهٔ پدر و مادرانی هستند که در آن دوره بچه‌دار شده‌اند !

- ولی قانون مانع ازدواج برادر و خواهر نمی‌شود !

- چنین جامعه‌ای مثل یک فرد خواهد بود. درد یکی درد همه و خوشی یکی خوشی همه خواهد بود، دیگر به یک معنا مال من و مال او ندارد همه در همه چیز شریک هستند !

- دیگر کسی دزدی نمی‌کند چون اگر بدزدد از مال خود می‌دزدد !

 

افلاطون مدعی است چنین جامعه‌ای هیچ وقت با این توصیف کامل تحقق نمی‌پذیرد ولی این جامعه مثل یک نقاشی از انسانی است که تمام جنبه‌های هنری و زیبایی در آن رعایت شده، اما هیچ وقت چنین انسانی در خارج یافت نمی‌شود. آن یک نمونهٔ ایده‌آل است که جوامع باید سعی کنند تا به آن نزدیک شوند و راهش هم این است با تغییرات تدریجی که در قانون اساسی ایجاد می‌کنند به آن جامعهٔ مطلوب نزدیک شوند !

 

جمهوری” افلاطون ترجمه محمد حسن لطفی ص ۱۵۷


طبقه بندی: فلسفه (حكمت) و تصوف (عرفان)،
برچسب ها: فلسفه، فلاسفه، عرفان، صوفیه، افلاطون، نقد فلسفه، نقد افلاطون، افلاطون الهی، اعتقادات افلاطون،

  • تهران
  • عطسه
  • ضایعات