تبلیغات
اهل بیت علیهم السلام - وجود امام زمان(عج) در منابع جماعت عمریه
تاریخ : یکشنبه 2 تیر 1392 | 05:30 ب.ظ | نویسنده : رضا یزدی

بسم اللهّ  الرّحمن الرّحیم

الحمدللهّ  ربِّ العالمین و صلَّ اللّه  علی محمَّد و آله الطاهرین

[http://www.aparat.com/v/Fj61D]

استدلال بر وجود مهدی موعود

در اینکه مهدی موعود ظهور خواهد کرد، بین شیعه و جماعت عمریه اختلافی نیست. متعاقباً روایات این مطلب را از کتب مخالفین ذکر خواهیم نمود.

همچنین شکّ نیست که مهدی موعود بر امّت رسول خدا(ص) امامت خواهد داشت ؛ و رسول خدا(ص) به اطاعت او فرمان داده است. پس او جزء خلفای رسول الله(ص) می‌باشد؛ و می‌آید تا دین او را احیاء کند. این معنا نیز از روایاتی که خواهیم آورد به وضوح پیداست. او کسی است که طبق روایات جماعت بكریه، عیسی مسیح(ع) به او اقتدا خواهد نمود. پس یقیناً او یک رهبر عادی عرفی نیست.

از طرف دیگر، رسول خدا(ص) به صراحت فرموده‌اند که خلفای حضرتش دوازده نفر خواهند بود؛ نه بیش و نه کم . روایات این مطلب را هم از منابع مخالفین شیعه، متعاقباً بیان خواهیم نمود.

کار هدایت اوّلین خلیفه رسول خدا(ص) بعد از وفات حضرتش شروع می‌شود؛ و یکی بعد از دیگری می‌آیند تا نوبت به خلیفه دوازدهم برسد. لکن آن خلیفه دوازدهم که مهدی موعود می‌باشد، هنوز قیام نکرده است.

از طرف دیگر، شیعه و عمریه قائل به وجوب وجود امام می‌باشند؛ و قبول دارند که امّت، هیچگاه بی امام نمی‌تواند باشد؛ و تا قیامت خلفای رسول خدا(ص) به عنوان امام در میان امّت خواهند بود. حدیث نبوی مشهور نیز مؤیّد این معناست که: « مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة »

هر کس بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد با مرگ جاهلیّت مرده است.

از زمان پیامبر(ص) حدود هزار و چهارصد سال گذشته است؛ و در این مدّت طبق روایت نبوی، نباید بیش از دوازده خلیفه باشند.
پس یا آخرین آنها عمری طولانی کرده یا یکی از خلفای میانی عمر طولانی دارد. دوم قول نه سندی دارد و نه قائلی که اعتقادات درست داشته باشد. لذا اوّلی درست خواهد بود که مدّعای شیعه است و صدها روایت معتبر در منابع شیعه بر آن دلالت دارند.

 

ـ امّا روایاتی که در ضمن استدلال به آن اشاره نموده و قولشان را دادیم:

1) قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم: « لو لم یبق من الدنیا إلا یوم لطوله اللّه عز و جل حتى یملك رجل من أهل بیتى یملك جبل الدیلم و القسطنطینیة. »

اگر از دنیا نمانده باشد مگر یک روز ، خدای عزّ و جلّ آن [روز] را طولانی می‌کند تا مردی از اهل بیت من ملک و سلطنت یابد. او بر کوه دیلم (البرز) و قسطنطینیه سلطه پیدا می‌کند.

(سنن ابن ماجة ، ج2 ، ص929 ــ کنزل العمال ، متّقی هندی ، ج14 ، ص267)

این روایت ، صراحت دارد که موعود آخر الزمان از نسل پیامبر (ص) است.

 

2) قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم: « المهدى منا أهل البیت یصلحه اللّه فى لیلة »

مهدی از ما اهل بیت است ، که خدا کار او را در یک شب درست می کند.

(مسند امام احمد حنبل ، ج1 ،ص84 ــ صحیح بخاری ، ج1 ، ص318 (فقط قسمت اول حدیث) )

در این حدیث که رئیس حنبلی‌ها نقل نموده و در معتبرترین کتاب جماعت عمریه ؛ یعنی صحیح بخاری نیز آمده ، مهدی جزء اهل بیت شمرده شده است.

 

3) « عن عبداللّه قال: بینما نحن عند رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم إذا أقبل فتیة من بنى‌هاشم فلما رآهم النبى صلّى اللّه علیه (و آله) و سلم اغرورقت عیناه و تغیر لونه قال: فقلت: ما نزال نرى فى وجهك شیئا نكرهه، فقال: إنا أهل بیت اختار اللّه لنا الآخرة على الدنیا، و إن أهل بیتى سیلقون بعدى بلاء و تشریدا و تطریدا حتى یأتى قوم من قبل المشرق معهم رایات سود فیسألون الخیر فلا یعطونه فیقاتلون فینصرون فیعطون ما سألوا فلا یقبلونه حتى یدفعوها إلى رجل من أهل بیتى فیملأها قسطا كما ملأوها جورا، فمن أدرك ذلك منهم فلیأتهم و لو حبوا على الثلج »

عبدالله روایت مى‏‌كند، هنگامى كه حضور رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شرفیاب بودیم، گروهى از جوانان بنى‌هاشم از آنجا عبور مى‏‌كردند، همین كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آنها را دید، دیدگانش اشک آلود شد و رنگ چهره مباركش تغییر كرد. عرض كردیم: یا رسول الله! آرزو مى‏‌كنیم كه هرگز چهره شما را غمناک و متأثر نبینیم! فرمود: ما خاندانى هستیم كه خداى تعالى آخرت را به جاى دنیا براى ما برگزیده است ؛ و من یقین دارم پس از درگذشت من، اهل بیتم گرفتار شكنجه امّتم قرار مى‌‏گیرند ، طوری كه آنها را از پاى درمى‌‏آورند و از شهرى به شهرى و از مكانى به مكان دیگر، آواره‏ مى‏‌سازند. و این رفتار را همواره ادامه مى‏‌دهند تا هنگامى كه مردمى از جانب مشرق با پرچم‌هاى سیاه ظهور مى‏‌كنند، اینان از مردم درخواست خیر مى‏‌كنند. مردم به آنها پاسخ درستى نمى‏‌دهند در نتیجه با آنها نبرد مى‏‌كنند و پیروز مى‏‌شوند. و آنچه را خواسته‏‌اند به آنها مى‏‌دهند لیكن آنها نمى‏‌پذیرند و بدین حال به سر مى‏‌برند تا اختیارات كامل را در دست مردى از اهل بیت من قرار دهند. او هم به حسب وظیفه‏‌اى كه دارد با مخالفان نبرد مى‏‌كند تا دنیا را همانطور كه بى‏‌عدالتى فراگرفته است، از عدل و داد لبریز سازد. اینك كسى كه آنها را دریابد دست از دامن آنها برندارد هر چند هم در شدت سرما و ناراحتى باشد.

(سنن ابن ماجه ، ج2، ص1366 ــ کنزل العمال ، متّقی هندی ، ج14 ، ص268)

در این روایت ، که به خاطر اشاره به مظلومیّت اهل بیت (ع) ، نقل آن از سوی مخالفین شیعه بسیار عجیب می‌باشد ، به صراحت بیان شده که موعود نهایی از اهل بیت (ع) می‌باشد. ضمناً منظور از « جانب مشرق » در این روایات ، طبق آنچه در دیگر روایات وارد شده ، منطقه خراسان می‌باشد ؛ که قیام آنها پیش در آمد قیام امام زمان(عج) خواهد بود.

 

4) عن النبى صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم قال: « لو لم یبق من الدهر إلا یوم لبعث اللّه رجلا من أهل بیتى یملأها عدلا كما ملئت جورا. »

اگر از روزگار، جز یك روز باقى نمانده باشد، خداى تعالى مردى از اهل بیت مرا برمى‌‏گمارد تا دنیا را پر از عدل و داد نماید، همانطور كه پر از ظلم و جور شده است.

(مسند احمد حنبل ، ج1 ،ص99 ــ سنن ابی داود ،ج2 ، ص310 ــ کنزل العمال ، متّقی هندی ، ج14 ، ص267 ــ الجامع الصغیر ، سیوطی ، ج2 ،ص438)

در این روایت نیز موعود بشریّت جزء اهل بیت معرّفی شده است.

 

5) « عن أبى سعید الخدرى قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم: لا تقوم الساعة حتى تملأ الأرض ظلما و جورا و عدوانا ثم یخرج من أهل بیتى من یملأها قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و عدوانا، قال: هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین »

ابو سعید خدرى از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت مى‌‏كند كه قیامت برپا نمى‏‌شود مگر زمانیكه روى زمین لبریز از ظلم و جور و عداوت و دشمنى شود، آنگاه شخصى از خاندان من قیام مى‏‌كند كه روى زمین را لبریز از عدل و داد مى‏‌سازد، در حالیكه پر از ظلم و عداوت شده است. » [حاكم نیشابوری] گوید: این حدیث طبق نظر «مسلم» و «بخارى» صحیح است.

(مستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ، ج4 ،ص 557 ــ مسند أحمد بن حنبل ، ج 3 ، ص 36)

 

6) قال رسول الله (ص) : « كیف أنت یا عوف إذا افترقت الأمة على ثلاث و سبعین فرقة واحدة منها فى الجنة و سائرهن فى النار ؟ قلت متی ذلک یا رسول الله ؟ قال اذا کثرت الشرط و ملکت الاماء و قعدت الجُمَلا علی المنابر و اتخذ القرآن مزامیراً و زخرفت المساجد و رفعت المنابر و اتخد الفیء دولا و الزکاة مغرماً و الامانة مغنماً و تفقه فی الدین لغیر الله و اطاع الرّجل امرأته و عق امّه و اقصی ابه و لعن آخر هذه الامّة اولها و ساد القبیلة فاسقهم و کان زعیم القوم ارذلهم و اکرم الرّجل اتقاء شره ، فیومئذ یکون ذاک فیه. یفزع الناس یومئذ الی الشام و الی مدینة یقال له دمشق ، من خیر مدن الشام ؛ فتحصنهم من عدوهم ، قیل: و هل تفتح الشام؟ قال بلی وشیکاً ، تقع الفتن بعد فتحها ثم تجئ فتنة غبراء مظلمة ثم تتبع الفتن بعضها بعضا حتى یخرج رجل من أهل بیتى یقال له المهدى فان أدركته فاتبعه و كن من المهتدین‏. »

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به «عوف»، فرمود: اى عوف! چگونه خواهى بود زمانی که امّتم به هفتاد و سه فرقه تقسیم شوند ؛ که فقط یک فرقه از آنها بر حق‏ و اهل بهشتند و مابقى ـ هفتاد و دو فرقه دیگر ـ بر باطل و اهل دوزخند؟ گفتم: کی چنین خواهد شد ای رسول خدا؟ فرمود: آنگاه که شرط بندی رایج شود ؛ و بردگان حاکم شوند ؛ و گردن کلفتها بر منبر (مسند قضاوت) نشینند ؛ و قرآن را تبدیل به موسیقی کنند ؛ و مساجد طلاکاری شوند ؛ و منبرها بلند ساخته شوند ؛ و اموال عمومی را مال شخصی خود کنند ؛ و زکات دادن را غرامت (پول زور) شمارند ؛ و امانت را غنیمت بر دارند ؛ و در دین ژرف نگری شود ، امّا به خاطر خدا ؛ و مرد از زن خود اطاعت کند و عاقّ مادر خود شود و پدر خود را براند ؛ و آخر این امّت ، پیشگامان آن را لعن کنند ؛ و فاسق قبیله بزرگ آن گردد ؛ و پست‌ترین قوم ، حاکم آنها شود ؛ و بزرگوارترین مردان اهل طمع و حرص دانسته شوند ؛ در چنین موقعی آن اتّفاق خواهد افتاد. در چنان روزی مردم به سوی شام و شهری به نام دمشق پناه می‌برند ، که از بهترین شهرهای شام است ؛ پس آن شهر آنها را از دشمنانشان پناه می‌دهد. گفته شد: آیا شام فتح می‌شود؟ فرمودند: بلی به زودی. بعد از فتح آن فتنه‌ها بالا می‌گیرد ؛ سپس فتنه‌ای سخت و تاریک می‌آید ؛ سپس فتنه‌ها پشت سر هم ظاهر می‌شوند تا اینکه مردی از اهل بیت من قیام می‌کند که او را مهدی گویند. پس اگر او را درک نمودی پیرویش کن تا از هدایت یافتگان باشی.

(مجمع الزوائد ، الهیثمی ، ج7 ، ص324 ــ كنز العمال ج 11 ص 183)

در این حدیث منقول از جماعت عمریه ، افزون بر اینکه نام موعود آخر الزمان با عنوان مهدی برده شده ، و تصریح گردیده که او از اهل بیت (ع) می‌باشد ، بیان شده که مسلمین به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهند شد و تنها یک فرقه از آنها بر حقّ است ؛ که آنها در ارتباط با مهدی موعود هستند. افزون بر این مطالب ، اوضاع جهان در زمان ظهور مهدی موعود نیز بیان شده است. البته دقّت شود که این اوصاف ، اوّلاً مربوط به کلّ جهان آن روز می‌شود نه یک منطقه خاصّ. ثانیاً این اوصاف عمومیّت دارند نه کلّیّت ؛ یعنی اکثراً چنین خواهد بود نه همه جا و در مورد همه کس. عملاً نیز مشاهده می‌فرمایید که بسیاری از این علائم ، در دنیای امروز تحقّق یافته‌اند. مثلاً اکثر حاکمان دنیا ، جزء بدترین مردمان عصر می‌باشند ؛ یا اطاعت از زن در اکثر مردان دیده می‌شود ؛ یا اکثر قضات دنیا ، اهل عدالت نیستند ؛ یا قرآن کریم ، بیشتر به عنوان زینت مجالس و برای فخر فروشی خوانده می‌شود نه برای درس گرفتن از آن ؛ یا برخی به اصطلاح روشنفکران مسلمان امروزی ، پیشگامان اسلام و حتّی اهل بیت(ع) را متّهم به جهل و بی تمدّنی و امثالهم می‌کنند.

 

7) « عن أبى أیوب الأنصارى قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم لفاطمة سلام اللّه علیها: نبینا خیر الأنبیاء و هو أبوك، و شهیدنا خیر الشهداء و هو عم أبیك حمزة، و منا من له جناحان یطیر بهما فى الجنة حیث شاء و هو ابن عم أبیك جعفر، و منا سبطا هذه الأمة الحسن و الحسین و هما ابناك، و منا المهدى »

ابو ایوب انصارى روایت كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خطاب به فاطمه زهرا علیها السّلام، فرمود: پیغمبر ما، بهترین پیغمبران است و او پدر تو است و شهید ما، بهترین شهیدان است و او «حمزه»، عموى پدر تو است. و از ما خانواده ، بزرگوارى است كه خداى تعالى دو بال به او مرحمت فرموده است تا در بهشت به هر كجا كه بخواهد پرواز نماید و او «جعفر»، پسر عموى تو است. و از خاندان ما دو سبط این امت حسن و حسین علیهما السّلام هستند كه دو فرزند تو باشند و مهدى از خاندان ماست.

(مجمع الزوائد ، الیهثمی ، ج9 ، ص166 ــ المعجم الصغیر ، الطبرانی ، ج1،ص37)

 

8) « عن أم سلمة قالت: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم یقول: المهدى من عترتى من ولد فاطمة »

ام سلمه ـ همسر پیامبر ـ روایت مى‌‏كند كه از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم كه مى‏‌فرمود: مهدى ، از عترت من و از فرزندان فاطمه است.

(میزان الاعتدال ، الذهبی ، ج2 ،ص87 ــ کنزل العمال ، متّقی هندی ، ج14 ، ص264)

 

9) قال: « إبشرى یا فاطمة فان المهدى منك »

مژده باد تو را، اى فاطمه! كه مهدى، از وجود تو است.

(كنز العمال ، ج 12 ، ص 105)

 

10) « عن حذیفة إن النبى صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم قال: لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول اللّه ذلك الیوم حتى یبعث رجلا من ولدى اسمه كاسمى، فقال سلمان: من أى ولدك یا رسول اللّه؟ قال: من ولدى هذا و ضرب بیده على الحسین علیه السلام. »

حذیفه روایت مى‏‌كند كه رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله فرمودند: اگر از عمر دنیا ، جز یك روز باقى نمانده باشد، خداى‏ تعالى همان یک روز را آنقدر طولانى مى‌‏فرماید، تا مردى از فرزندانم را كه هم اسم من است برانگیزد. «سلمان» پرسید: مهدى از كدامیک از فرزندان شماست؟ فرمود: از این فرزندم و دست مبارک را به شانه حسین علیه السلام نواخت.

(ذخائر العقبى ، احمد بن عبدالله الطبری ، ص 137)

 

11) « عن على بن الهلالى عن أبیه قال: دخلت على رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم فى الحالة التى قبض فیها فاذا فاطمة سلام اللّه علیها عند رأسه فبكت حتى ارتفع صوتها فرفع صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم طرفه الیها [إلى أن قال] یا فاطمة و الذى بعثنى بالحق إن منهما یعنى من الحسن و الحسین علیهما السلام مهدى هذه الأمة إذا صارت الدنیا هرجا و مرجا و تظاهرت الفتن و تقطعت السبل و أغار بعضهم على بعض فلا كبیر یرحم صغیرا و لا صغیر یوقر كبیرا فیبعث اللّه عز و جل عند ذلك من یفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا یقوم بالدین فى آخر الزمان كما قمت به فى أول الزمان و یملأ الأرض عدلا كما ملئت جورا، قال: خرجه الحافظ أبو العلاء الهمذانى. »

على بن هلالى از پدرش روایت مى‌‏كند، هنگامى كه رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله آخرین روزهاى عمر خود را سپرى مى‏‌كرد و سرانجام هم درگذشت ، حضور مباركش شرفیاب شدم و این در حالى بود كه فاطمه علیها السّلام در بالاى سر مبارک نشسته بود ، و از اینكه پدر ارجمندش در حال جان دادن بود بلند مى‏‌گریست، چنانكه صداى گریه‌‏اش به گوش رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله رسید. رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله سر برداشت و نگاهى به فاطمه علیها السّلام كرد (تا آنجا كه فرمود) اى فاطمه! به خدایى كه مرا به راستى فرستاده است، مهدى این امّت ، از نسل حسن و حسین علیهما السّلام است. و فرمود: زمانی که در دنیا هرج و مرج به وجود بیاید و آتش‌هاى فتنه‏‌گرى از هر سو زبانه بكشند و راه‌ها بسته شوند و مردم علیه یكدیگر دست چپاول دراز كنند ، چندان كه كوچک به بزرگ احترام نگذارد و بزرگ به كوچک رحم ننماید، در آن هنگام است كه خداى عزّ و جلّ كسى را برمى‏‌گمارد كه حصارهاى گمراهى را ویران كند و دل‌هاى تاریک از دشمنى خدا و رسول و اولیاى او را از آلودگى پاک كرده و روشن گرداند. آرى، او در آخر الزّمان پیكره دین را استوار مى‌‏دارد، همانطور كه من در اوّل بعثت به پایدارى آن همّت گماشتم ؛ و زمین را پر از عدل و داد مى‏‌كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است.

(ذخائر العقبى ، احمد بن عبدالله الطبری ، ص 137)

 

12) قال رسول الله(ص) : « یلتفت المهدى علیه السلام و قد نزل عیسى بن مریم علیه السلام كأنما یقطر من شعره الماء فیقول المهدى علیه السلام: تقدم فصلّ بالناس، فیقول: إنما أقیمت الصلاة لک ، فیصلّى خلف رجل من ولدى »

هنگام ظهور حضرت مهدى (عج)، حضرت عیسى بن مریم علیهما السّلام، از آسمان فرود مى‌‏آید در حالیكه به نظر مى‌‏رسد از موهایش قطرات آب مى‌‏ریزد، سپس حضرت مهدی (عج) پیشنهاد مى‌‏كند که جلو بایستید تا مردم نماز خود را با اقتداى به شما به جاى آورند. حضرت عیسى علیه السلام مى‏‌فرماید: همانا نماز فقط برای تو برپا شده است. پس عیسى علیه السلام پشت سر مردى از فرزندان من نماز مى‏‌گزارد.

(الصواعق المحرقة ، ابن حجر عسقلانی ، ص 98)

 

13) قال رسول الله(ص): « منا الذى یصلّى عیسى بن مریم خلفه »

از ماست كسى كه عیسى بن مریم علیهما السّلام پشت سر او نماز مى‏‌خواند و به وى اقتدا مى‏‌كند.

(كنز العمال ، ج14 ، ص 266)

 

14) « عن جابر بن عبد اللّه قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه [و آله] و سلم: یخرج الدجال فى خفقة من الدین و إدبار من العلم (إلى أن قال) فاذا هم بعیسى بن مریم فتقام الصلاة فیقال له: تقدم یا روح اللّه فیقول: لیتقدم إمامكم فلیصل بكم »

جابر بن عبدالله روایت مى‏‌كند كه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: زمانیكه دین اسلام به حالت خفقان درآید و علم و دانش الهى بر مردم پشت كند، «دجّال» خروج مى‌‏كند (تا آنجا كه مى‌‏گوید) عیسى علیه السلام نازل مى‌‏شود، در حالیكه صفهاى جماعت منعقد شده و مردم آماده برپایى نماز هستند، به آن حضرت مى‌‏گویند: یا روح‌الله! جلو بایستید تا در نماز به شما اقتدا كنیم. مى‌‏فرماید: امام شما باید جلو قرار بگیرد تا شما به او اقتدا كنید.

(مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج 3 ، ص 367)

 

اینها اندکی از فراوان احادیث مخالفین در باب مهدی موعود است که از رسول خدا(ص) نقل نموده‌اند ؛ که همگی ثابت می‌کنند: اوّلاً موعود آخر الزّمان مهدی است. ثانیاً مهدی از اولاد رسول خدا(ص) ست . ثالثاً عیسی مسیح(ع) نیز در زمان ظهور در رکاب آن حضرت و تابع ایشان خواهد بود. و به وضوح از این روایات پیداست که او امام امّت پیامبر است و اطاعتش واجب می‌باشد.


ـ احادیث دوازده خلیفه:

احادیث فراوانی از جماعت عمریه نقل شده که رسول خدا (ص) فرموده‌اند: تعداد جانشینان من دوازده نفر می‌باشند ؛ و تا کنون كسی جز شیعه دوازده امامی نتوانسته است دوازده خلیفه برای رسول خدا بشمارد.

« عن جابر بن سمرة قال: سمعت النبى صلى اللّه علیه [و آله] و سلم یقول: یكون اثنا عشر أمیرا فقال كلمة لم أسمعها، فقال أبى: إنه قال: كلهم من قریش »

جابر بن سمره روایت كرده است كه از پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله شنیدم مى‌‏فرمود: دوازده تن امیر خواهند بود. به دنبال آن كلمه‏‌اى فرمود كه آن را نشنیدم پدرم گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: همگى آنان از قریش‏اند.

(صحیح بخاری ، ج8 ،ص127)

این حدیث را دیگر بزرگان جماعت بكریه همچون مسلم و ترمذی و احمد حنبل نیز با اندک تفاوتی در تعبیر آورده‌اند.

مسلم نقل کرده: « عن جابر بن سمرة قال: دخلت مع أبى على النبى صلى اللّه علیه [و آله] و سلم فسمعته یقول: إن هذا الأمر لا ینقضى حتى یمضى فیهم إثنا عشر خلیفة [قال] ثم تكلم بكلام خفى علیّ [قال] فقلت لأبى: ما قال؟ فقال: قال: كلهم من قریش. »

جابر بن سمره روایت كرده است كه به اتفاق پدرم به حضور رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شرفیاب شدم و از آن حضرت شنیدم كه مى‌‏فرمود: این امر به پایان نمى‏‌رسد تا اینكه دوازده تن خلافت بیایند. پس از آن، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله سخنى فرمود كه من آن را نشنیدم و از پدرم پرسیدم كه پیغمبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله چه‏ سخنى فرمود؟ در پاسخ گفت: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: كه همگى این دوازده خلیفه از قریش‏اند.

(صحیح مسلم ، ج6 ،ص3)

حال سؤال ما از تمام فرقه‌های مسلمین این است که کدامتان توانسته‌اید دوازده خلیفه رسول خدا(ص) را بشمارید؟ بخصوص که طبق روایات رسول خدا(ص) ، آخرین خلیفه او مهدی موعود است. پس ای مسلمین ! مگر طبق روایات مورد قبول خودتان ، رسول خدا(ص) نفرمود که امّت من هفتاد و سه فرقه می‌شوند و تنها یکی از آنها بر حقّ است؟ حال آن یک فرقه کدام است؟ آیا همانی نیست که تابع دوازده خلیفه رسول خدا(ص) شده است؟!! پس شما ای پیروان عُمر بن خطاب و ای شیعیان چهار امامی و هفت امامی و ... ، اگر حقیقتاً تابع رسول خدا(ص) هستید ، پس بشمارید خلفای دوازده‌گانه او را ، آن گونه که خودش فرموده است ؛ و بخصوص چنان بشمارید که آخرینش مهدی موعود باشد. آیا فرقه‌ای جز شیعه دوازده امامی هست که توان چنین کاری را داشته باشد؟!! حال خود قضاوت کنید که فرقه برحقّ کدام است؟




طبقه بندی: امام زمان(عج) در كتب جماعت عمریه، اهل بیت و فرزندان رسول خدا (ص)، پاسخ به شبهات مخالفین،
برچسب ها: وجود، وجود امام زمان، امام زمان (عج)، منابع جماعت عمریه، وجود امام زمان در منابع مخالفین، مهدی موعود، استدلال، دوازده خلیفه، امام دوازدهم، شیعه دوازده امامی،

  • تهران
  • عطسه
  • ضایعات